от Ана Сотирова
Музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята, по камъните и главите си, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още от тогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя…но в днешни дни изглежда, че това разбиране постепенно избледнява. Музиката започва да се възприема, като фон, като аспект особено значение, а с нея страда и музикалното образование.
Много училищни системи постепенно започват да пренебрегват тази огромна част от развитието на учениците – дали това става чрез добавяне на нови предмети, които изместват музиката или просто чист непукизъм и подценяване, едно нещо е сигурно…музиката бива отметната с лека ръка. За съжаление, много от хората натоварени с решенията не осъзнават важността й, забравяйки, че тя често води до по-обстойно развитие на мозъка, засилва чувството за общност и връзката с околните, дори може да послужи и за антистресово средство. Чрез премахването й от учебната програма, учениците губят възможността да се възползват от всички тези плюсове, освен ако не се запишат на частни уроци, а това не е възможно за някои семейства от финансова гледна точка.
Музикалното образование, трябва да е важна част от цялостния учебен процес в училището на 21 век. Нека ви споделя моите 6 причини защо твърдо вярвам, че без него не може и не бива.
Много проучвания и социални експерименти доказват, че развитието на мозъчната дейност при учениците, които под някаква форма се занимават с музика е по-бързо и по-комплексно в сравнение с тези, които не отделят внимание на този предмет. Музиката включително развива и уменията свързани с четене с разбиране, дикция, координация, логическа мисъл и много други. Да, това да куфееш на новото парче на Били Айлиш докато учиш е полезно, но не е достатъчно и за разлика от музикалното образование, то не ти помага да достигаш по-високи академични успехи, нива на концентрация и мултифункционалност.
Във всяко едно дете е вродено то да бъде общително и социално, да играе – затова и е много важно да се поощрява тази естествена наклонност, те да биват подтиквани към създаването и поддържането на взаимоотношения, които на свой ред им предоставят нови и нови преживявания, които да споделят с околните. Музиката е един от най-добрите начини, чрез които този процес може да бъде провокиран – например ако дадено училище сформира музикална банда, ансамбъл или хор. Това би дало крайна цел на учениците (като представление за края на годината) и би развило умения за работа в екип, създавайки и по-пълноценни връзки между самите тях.
Всички сме наясно с факта, че когато участваме в група от хора (независимо от възрастта), които заедно създават или слушат музика, изпитваме радост и чувство за общност – защо това се смята за излишно, когато става въпрос за ученици? Пеене, танцуване, въртене на глава или дори просто слушане на някоя песен заедно ни сближава много повече отколкото си представяме. Защо ни бива отнета възможността да свързваме такива случки и преживявания с училище, а се набляга само на академичните резултати и схоластично придобити познания?
Музикалното образование обединява в себе си всички други предмети, които се изучават в училище. То развива умения свързани с математика, езикознание и изказ, науки, история, география, обща култура и т.н. Например размерите в музиката са прекрасен начин да се инкорпорират знания свързани с дроби, а анализ на текста на дадена песен би помогнал с развитието на способността им да четат с разбиране.
Когато учениците изберат да свирят на даден инструмент извън училище, рано или късно се научават самостоятелно да отделят време за да се упражняват, което им помага да балансират всичко, което им се случва в живота.
Създаването на музика в екип може да научи децата на организационни и комуникационни умения, ефективно разпределяне на собственото си време и дисциплина при създаване на креативен продукт.
Придобиването на умения свързани с лична организация от ранна детска възраст има много предимства, а музиката е страхотен начин тези умения да биват развивани чрез позитивни емоции облечени в измерими крайни резултати.
Музиката е отличен начин за разпускане. С всички домашни, работа в училище и допълнителни дейности, много деца и тийнейджъри са в почти постоянно състояние на стрес. Музиката често действа като емпатично средство за изваждане на всички негативни емоции и успокоява нервите. Не мислите ли, че учениците, които полагат целия този труд не заслужават малко почивка?
Много хора често бъркат това професията ти да е свързана с музика с това да бъдеш музикант. Музикалната индустрия е ТОЛКОВА обширна и комплексна, че всяка една професия съществува в нея, стига да сложите думата “музикален” отпред… освен може би музикален доктор (но и това не е изключено). Много от нас са чували, че “музикант къща не храни”, но това наистина ли е така?
Както можем и сами да видим, бавно но славно, технологиите в днешно време започват да изместват “работната ръка” – не е трудно да си представим как много голям процент от професиите, които съществуват сега могат да бъдат изпълнявани от роботи. Развиването на уменията свързани с професионална креативност са малкото, които са свързани с човека като човек, с начина му на мислене, разбирането му за света, емоционалността му и общо взето всичко, което го определя като личност. Това не може да бъде заменено с нищо и в бъдеще това ще са критични умения за намиране и задържане на работа.
Музиката е целия ми живот – буквално. Всеки път, когато видя отношението на българската образователна система към нея и начина, по който се преподава в час, нещо малко в мен започва да пищи. От десет години съм във Voice Academy и не знам на коя вселена да благодаря, че то е толкова голяма част от моя житейски път. Наистина не знам къде щях да съм без него и дали въобще щях да се занимавам с музика…Затова и се надявам поне малко да съм ви помогнала да си отговорите на въпроса – защо музиката има много предимства за всеки един човек от всяка една възраст. Важно е да знаем какви са те, за да се застъпим за музикалното образование в нашите училища, а и извън тях.
В крайна сметка, какво е човекът без музика?